فضاهاي بازار و بخش هاي مختلف آن

در اين مطلب از سايت درآمد برتر به بررسي فضاهاي بازار و بخش هاي مختلف آن مي پردازيم. شما مي توانيد  براي مشاهده كامل اين مطلب به لينك منبع مراجعه كنيد.

راسته اصلي بازار

بازار اصلي معمولاً خطي است و در كنار مهمترين خطوط شهر واقع شده است. به همين دليل مهمترين بخش و جز اصلي بازار توالي اصلي آن است. سفارشات بازار در ساده ترين شكل و در هر طرف فروشگاه هاي فيزيكي شكل مي گيرد. بيشتر بازارها به تدريج ايجاد و توسعه مي يابند ، بنابراين ترتيب اين بازارها به طور غير مستقيم و ارگانيك از طريق روش هاي مدرن انجام مي شود. چند بازار اندك كه توسط حاكمان يا افراد خيرخواه ساخته شده ، بصورت مستقيم طراحي شده اند.

اصناف مختلفي در امتداد يك راسته اصلي قرار گرفته به اين ترتيب كه هر صنف در بخشي از راسته اصلي قرار گرفته است. در بعضي از شهرهاي بزرگ دو يا چند راسته اصلي به صورت موازي يا متقاطع وجود دارد.

 

راسته بازار

 

 

راسته فرعي

بازارهايي كه در شهرهاي كوچك قرار داشتند ، فقط يك راسته اصلي را شامل مي شدند اما در شهرهاي بزرگتر علاوه بر راسته اصلي بازار، چند راسته فرعي هم به صورت موازي يا عمود بر راسته اصلي بوجود مي آمد كه بخاطر توسعه بازار در مسيرهاي فرعي بود. هر چقدر ميزان فعاليت هاي اقتصادي در شهر مورد نظر بيشتر بود تعداد راسته ها و معابر فرعي هم بيشتر مي شد. در اغلب موارد هر كدام از راسته هاي فرعي به يكي از اصناف و مشاغل اختصاص داشت و فقط همان كالاي خاص در آن راسته موجود بود.

 

 

براي مشاهده كامل مطلب و دريافت رايگان pdf به لينك منبع مراجعه كنيد

 

منبع :معماري بازار و فضاهاي بازار

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.