راهكار هايي براي آموزش الفباي فارسي

چگونه الفباي فارسي را آموزش دهيم؟ + 5 راهكار آموزش الفباي فارسي

شايد بزرگترين چالشي كه معلمان و خانواده ها براي دانش آموزان پايه اول ابتدايي دارند، آموزش الفباي فارسي باشد. طبيعتا اگر الفباي فارسي توسط دانش آموز به خوبي فراگيري نشود و يا معلمان در اين زمينه كوتاهي كنند مشكلات زيادي براي دانش آموز در مسير تحصيلي پيش بيايد، مشكلاتي كه رفع آن ها ممكن است مدت زيادي طول بكشد.

در اين مطلب از سايت درآمد برتر قصد داريم تا به معرفي راهكارهايي براي آموزش الفباي فارسي ارائه دهيم. اين راهكارها هم توسط معلمين و هم خانواده ها مي تواند مورد استفاده قرار بگيرد. هم چنين كساني كه قصد دارند دروس اول ابتدايي را به صورت مجازي درس دهند و به عبارتي به كسب درآمد از آموزش مجازي در دوره اول ابتدايي بپردازند، اين راهكارها مي تواند مفيد و مثمرثمر باشد.

در كل مي توان گفت كه آموزش دادن الفباي فارسي ابتكاري مي باشد و به شيوه هاي مختلف مي توان كار آموزش را انجام داد. راه هايي كه در اين مطلب معرفي مي شود، مي تواند بخشي از راه هاي كل باشد كه به منظور آموزش الفباي فارسي استفاده مي شود.

 

 

آموزش الفباي فارسي

آموزش الفباي فارسي به كودكان به نوعي پايه و اساس يادگيري خواندن و نوشتن كودكان مي باشد. اما سرعت و هوش يادگيري بچه ها متفاوت مي باشد و ممكن است يك كودك با سرعت همه حروف الفبا را فرا گرفته و كودك ديگر به تكرار و تمرين زيادي نياز داشته باشد. در صورتي كه آموزش الفباي فارسي به كودكان به صورت اصولي آغاز شود مي تواند در علاقمند كردن كودك، به خواندن و نوشتن بسيار تاثير گذار باشد. براي آنكه بتوانيد كودك خود را با زبان فارسي بيشتر آشنا كنيد، خواندن كتاب قصه شايد اولين قدم باشد كه در آموزش حروف الفبا مي تواند كمك كند. در ادامه به روش هاي نوين آموزش الفباي فارسي به كودكان و علاقه مند سازي كودكان به زبان و الفباي فارسي ميپردازيم.

 

آموزش حروف الفبا از طريق نقاشي

نقاشي با حروف الفباي فارسي يكي از روش‌ هاي مناسبي است كه از آن مي‌ توانيد براي آموزش حروف الفبا به كودكان استفاده كنيد. معمولاً معلمان و دبيران از روش‌ هاي مختلفي مانند نقاشي، كاردستي، آهنگ، بازي و غيره سعي مي‌ كنند حروف الفباي فارسي را به كودكان ياد دهند و براي اين كار از روش‌ هاي خلاقانه و مناسبي نيز استفاده مي‌ كنند.

نقاشي با حروف الفباي فارسي نيز مي‌ تواند يكي از راه‌هاي مناسب براي آموزش الفبا باشد. براي نقاشي با حروف الفبا مي‌ توان خلاقيت زيادي به خرج داد و ممكن است بتوانيد براي يك حرف خاص چندين نقاشي را ترسيم كنيد و ايده‌ هاي مختلفي را براي آن داشته باشيد. شما مي‌ توانيد نقاشي با حروف الفبا را در شكل‌ هاي حيوانات، ميوه و اشياي مختلف بكشيد.

همچنين بهتر است طرحي كه با حروف الفبا مي‌ كشيد با آن ارتباط معنايي داشته باشد و داراي مفهوم و معني يكساني باشند براي مثال حرف اول حروف الفبا با حرف اول شكل حيوان يا ميوه‌اي كه مي‌ كشيد يكسان باشد اما لزوماً لازم به رعايت اين نكته نيستيد و مي‌ توانيد با تخيل خود نقاشي‌ هاي مختلفي را بكشيد.

 

آموزش حروف الفبا از راه لمس كردن

معمولا در آموزش، بيشتر از حواس شنوايي و بينايي استفاده مي كنند كه اين نوع آموزش را آموزش سمعي و بصري ناميده اند. براي اين كه آموزش عميق تر باشد. بايد از حواس ديگر هم استفاده كرد، يكي از اين حواس، حس لامسه است.

در آموزش الفبا با حس لامسه ، لازم است حروف الفبا را در اشكال مختلف از جسم جامدي مثل چوب يا نايلون بسازيم سپس چشم بچه ها را ببنديم و يكي از حروف مثل «ص» را به دست كودك بدهيم و از او بخواهيم پس از لمس، نام آن حرف را همراه با نوع آن، آخر يا غير آخر و غيره بگويد.

در بازي از طريق لمس مي توان حروف را وارونه به دست كودك داد يا پس از دادن حروف، تعدادي نقطه در اختيارش بگذاريم تا با استفاده از نقطه «سين» را «شين» و يا «ب» را «پ» كند؛ البته آموزش از طريق لمس براي نابينايان نقش اساسي دارد. ولي براي كودكان سالم، نقش تفريح و تنوع در آموزش و تمرين مي تواند داشته باشد.

اين قبيل وسايل از سوي وزارت آموزش و پرورش و سازمان هاي ديگر، با استفاده از تجربيات و نظرات كارشناسان خبره بدون نقص تهيه شده و در اختيار همگان و بويژه معلمان كلاس هاي پايه اول قرار گرفته است.

در كودكستان ها بسياري از مطالب را به كمك بازي هاي متنوع به كودكان مي آموزند. دنباله كار كودكستان ها يعني آموزش از طريق بازي و فعاليت هاي اجتماعي ديگر بايد در دبستان ها دنبال شود تا كودك، ضمن ارضاي حس كنجكاوي به وسيله بازي هاي علمي عملي، شادابي و طراوت خود را حفظ كند.

 

آموزش حروف الفبا با مثال و شعر هاي كوتاه

يكي از راه هاي آموزش الفباي فارسي مي تواند مثال زدن باشد و يا حتي آموزش حروف به همراه شعر باشد تا مدت طولاني در ذهن كودكان بماند. شما مي توانيد با شعر خواندن و دست زدن و بازي به كودكان آموزش دهيد. آموزش حروف كوچك و بزرگ با شعر و مثال مي تواند بسيار تاثيرگذار باشد.كودكان با مثال و شعر مي توانند حروف الفبا را تكرار كنند و اين باعث مي شود اين حروف را در ضمير ناخودآگاه كودك قرار بگيرد.

 

بازي روش جدا كردن كلمات

براي اين آموزش از كودكتان بخواهيد در منزل ، كلمات جديد را روي كارت هاي كوچكي بنويسد، سپس هر يك از حروف آن را با قيچي جدا كنند. سپس به آنها كمك كنيد تا اجزاي جدا شده كلمات را خوب بررسي كنند و با در كنار هم قرار دادن آنها ، مجددا كلمه مورد نظر را بسازند.

بعد از اينكه كودك تك تك اجزاي كلمه را خوب ياد گرفت از او بخواهيد با مخلوط كردن حروف و صداهاي به دست آمده يا حذف بعضي از آنها، كلمه جديدي بسازد و آن را باصداي بلند بخوانند. حتي به اين شكل و با جدا كردن حروف چند كلمه، ميتوانند جمله جديدي بسازند. اين روش هم قدرت خلاقيت كودكان را افزايش ميدهد و هم با كلمات و جملات با معنا و گاه بي معنايي كه ساخته مي شود، لحظاتي مفيد و لذت بخشي را براي كودك ايجاد كرد.

 

آموزش تصويري حروف الفباي فارسي با پازل و جورچين

استفاده از پازل ها و جورچين ها براي آموزش حروف به بچه ها يكي ديگه از بهترين راه هاست. شما مي توانيد حروف الفباي فارسي و انگليسي را به بچه ها آموزش بديد و با قرار دادن حروف كنار هم كلمه بسازيد و از كودك بخواهيد كه اين كار را تكرار كنند. مثلا مي توانيد به او بگوييد حرف “ز” را به من بده يا مثلا “ج” كدوم حرف است؟ اينطوري هم به كودك شما خوش ميگذرد و هم كلي از حروف را ياد ميگيرد.

شايد كلاس اول ابتدايي از آن كلاس هايي باشد كه دانش آموزان در كلاس بيشتر فعاليت دارند و مشاركتشان در كلاس بيشتر است. مشاركت داشتن در كلاس ها و انجام كارهاي گروهي از جمله روش هايي است كه مي تواند باعث شود تا از ديد خانواده ها، كلاس شما كلاسي باشد كه ويژگي هاي يك كلاس خوب را دارد. چرا كه هم باعث شور و نشاط دانش آموز مي باشد و هم در فعاليت هاي كلاسي بيشتر مشاركت مي كند.

 

نتيجه گيري

در اين مطلب از سايت درآمد برتر قصد داشتيم تا به معرفي راهكارهايي براي آموزش الفباي فارسي بپردازيم. مجددا تكرار مي كنم كه همه راه ها محدود به همين چند روش نمي شود و آموزش دادن الفبا يك آموزش ابتكاري مي تواند باشد.

اين روش ها را حتي معلماني كه قصد دارند به آموزش مجازي بپردازند هم مي توانند استفاده كنند.

شايد تفاوت آموزش حضوري و مجازي در الفباي فارسي در اين باشد كه معلمان در شيوه آموزش مجازي بايد از محتواهاي ويدئويي بيشتري استفاده كنند.

اگر قصد داريد تا از آموزش مجازي كسب درآمد داشته باشيد و تمام تكنيك هاي لازم در حوزه توليد محتوا را بدانيد، در دوره تبديل دانش به ثروت شركت كنيد تا علاوه بر نكات فوق، هر نكته ديگري كه در حوزه آموزش مجازي به آن احتياج داريد آگاه شويد.

الفبای زبان روسی، که به نام "الفبای کیریلیک" هم شناخته می‌شود، شامل 33 حرف است و به تازگی با اصلاحات متعدد در املاک و زبان روسیه شکل گرفته است. این الفبا بر پایهٔ الفبای یونانی ایجاد شده و تاریخچه‌ای باستانی و جذاب دارد. الفبای کیریلیک نخستین بار توسط مأموران کلیسای ارتدکس روسیه، یعنی کیریل و متئیوس، در قرن نهم میلادی اختراع شد. این الفبا در طول تاریخ تغییرات مختلفی کرده و در حال حاضر شامل حروفی است که به خوبی به نیازهای زبان روسی پاسخ می‌دهد.

 

الفبای روسی شامل حروفی نظیر "ا" (А), "ب" (Б), "و" (В), و غیره می‌شود. هر حرف به صورت مستقل یک صوت را نمایان می‌سازد، اما در ترکیب با یکدیگر می‌تواند صداهای متعددی را ایجاد کند. این الفبا نیز شامل نمادها و علائمی برای تلفظ صحیح و نشان دادن تنوع صوتی است. الفبای روسی با توجه به تاریخچه و تاثیرات فرهنگی، جزء جذابیت‌های زبان روسیه محسوب می‌شود و برای یادگیرندگان زبان نیز یک زمینه مطالعاتی پر از اطلاعات و جزئیات جالب است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.