دانلود پاورپوينت مطالعه رابطه بين خط مشي هاي تقسيم سود سهام

مطالعه رابطه بين خط مشي هاي تقسيم سود سهام




مطالعه رابطه بين خط مشي هاي تقسيم سود سهام با معيارهاي مختلف نقد شوندگي و عامل عدم نقد شوندگي در شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهرانرض صفر

چكيده

با توجه به اهميت نقد شوندگي سهام شركتها در بازار سرمايه ، تحقيق حاضر در پي بررسي عوامل موثر بر نقد شوندگي است . در اين راستا تاثير سياست هاي تقسيم سود سهام بر نقد شوندگي سهام شركتها مورد آزمون قرار گرفته است . در اين تحقيق از رگرسيون خطي چند گانه براي كليه اطلاعات استفاده شده است . كليه فرضيه ها بر روي 185 عضو نمونه انجام شده است .

نتايج تحقيق نشان مي دهد ، در سطح 95 درصد اطمينان بين سياست تقسيم سود و رتبه نقد شوندگي رابطه مثبت و معنا داري وجود دارد . و بين سياست تقسيم سود و نقد شوندگي با روش نرخ گردش ، نسبت آميوست و نسبت آميهود رابطه معنا داري وجود ندارد .

واژه هاي كليدي : سياستهاي تقسيم سود ، رتبه نقد شوندگي ، نقد شوندگي به روش نرخ گردش ، نسبت آميوست ، نسبت آميهود

 

مقدمه:

تعريف و اندازه گيري نقدشوندگي آسان نيست ، اما به طور كلي نقدشوندگي، توانايي بازار براي جذب حجم عظيم معاملات بدون ايجاد نوسان بيش از اندازه در قيمت تعريف ميشود. علاوه بر اين، ويژگي اصلي بازارهاي نقد  (داراي نقدشوندگي بالا (، اندك بودن فاصله ي بين قيمتهاي پيشنهادي خريد و فروش است. بدين معنا كه معاملات به روش مقرون به صرفه اي اجرا ميشوند.

نقدشوندگي در بازارهاي ثانويه در موفقيت عرضه هاي عمومي نقش تعيين كننده اي دارد و موجب كاهش هزينه و ريسك پذيره نويسان  و بازارسازان ميشود. همچنين هزينه ي سرمايه گذاران از طريق كاهش دامنه ي نوسان و هزينه هاي معاملاتي، كاهش مييابد. بنابراين از ديدگاه كلان، وجود بازارهاي سرمايه نقد براي تخصيص كاراي سرمايه ضروري است. اين امر هزينه ي سرمايه ناشران را نيز كاهش ميدهد. از ديدگاه خرد، بازار سرمايه نقد امكان دسترسي به سرمايه گذاران مختلف با استراتژيهاي معاملاتي متنوع را نيز فراهم مي آورد.

اكثر سرمايه گذاران )با افق سرمايه گذاري كوتا ه مدت( سهام بسيارنقدشونده را بر سهام كم نقدشونده ترجيح ميدهند. منظور از نقدشوندگي، صرفاً سهولت در خريد و فروش دارايي مورد نظر است. از مهمترين عوامل مربوط به نقدشوندگي بازار سهام مي توان به اختلاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش سهام اشاره كرد. نياز به درك و اندازه گيري عوامل تعيين كننده ي اختلاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش معامله گران در ارزيابي ساختار بازار رقابتي بسيار ضروري مي باشد.

 

فهرست مطالب:

چكيده:    1

مقدمه:    2

 

فصل اول: كليات تحقيق

1-1 مقدمه           4

2-1 تاريخچه مطالعاتي        5

3-1بيان مساله       8

4-1 چارچوب نظري تحقيق  9

5-1  فرضيه هاي تحقيق      15

6-1  اهداف و ضرورتهاي پژوهش      16

7-1  حدود مطالعاتي           16

1-7-1 قلمرو موضوعي       16

2-7-1 قلمرو مكاني            16

3-7-1 قلمرو زماني            16

8-1  تعريف واژه ها و اصطلاحات      17

 

فصل دوم: مروري بر ادبيات تحقيق

1-2 مقدمه           20

2-2 بخش اول : نقدشوندگي بازار        20

1-2-2 عوامل تاثيرگذار بر نقد شوندگي در بازارهاي نوظهور          22

2-2-2 عوامل تاثيرگذار بر نقدشوندگي  23

1-2-2-2 تمركز مالكيت      24

2-2-2-2 ميزان سهام شناور آزاد        26

3-2-2-2 واسطه هاي خارجي            27

4-2-2-2 دسترسي به بازار   28

5-2-2-2 معامله ي اينترنتي  29

6-2-2-2 آزادسازي حساب سرمايه      30

7-2-2-2  هزينه هاي معامله 31

8-2-2-2 زيرساختهاي معاملاتي         32

9-2-2-2 محصولات          34

10-2-2-2 پذيرش متقابل     36

11-2-2-2 مشاركت سرمايه گذاران جزء          36

12-2-2-2 اصلاحات در صندوقهاي بازنشستگي و توسعه طرحهاي سرمايه گذاري جمعي            37

13-2-2-2 تجديد ساختار بورسها        38

14-2-2-2 راهبري شركتي  39

15-2-2-2 ارتباطات بين بازارها        40

16-2-2-2 كيفيت شركتهاي پذيرفته شده در بورس           41

17-2-2-2 موارد ديگر        41

3-2 بخش دوم : نقد شوندگي سهام و عوامل مربوط به آن    43

1-3-2 عوامل نقد شوندگي سهام          43

2-3-2 اجزاي اختلاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش سهام به عنوان يكي از عوامل نقد شوندگي سهام          44

3-3-2 هزينه هاي اجراي سفارش:      44

4-3-2 هزينه هاي نگهداري موجودي:  44

5-3-2 هزينه هاي انتخاب نادرست :    45

6-3-2 مطالعات انجام شده در خصوص عوامل مؤثر بر اختلاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش سهام به عنوان يكي از عوامل نقد شوندگي سهام            45

7-3-2 رابطه ي بين اختلاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش سهام و بازده سهام شركتها به عنوان يكي از عوامل نقد شوندگي سهام 46

1-7-3-2 رابطه ي سياست تقسيم سود و اختلاف قيمت پيشنهادي  خريد و فروش سهام به عنوان يكي از عوامل نقد شوندگي سهام  46

2-7-3-2 رابطه ي ساختار سرمايه و اختلاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش سهام به عنوان يكي از عوامل نقد شوندگي سهام      47

3-7-3-2رابطه ي بين حاكميت شركتي و اختلاف قيمت پيشنهادي  خريد و فروش سهام به عنوان يكي از عوامل نقد شوندگي سهام            47

4-7-3-2 اختلاف قيمت پيشنهادي  خريد و فروش سهام  به عنوان يكي از عوامل نقد شوندگي سهام و كيفيت سود         49

5-7-3-2 رابطه ي بين دوره ي نگهداري سهام و اختلاف قيمت پيشنهادي  خريد و فروش سهام به عنوان يكي از عوامل نقد شوندگي سهام   50

6-7-3-2 تاثير ناشناخته ماندن هويت معامله گران و يا سفارشات بر اختلاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش سهام به عنوان يكي از عوامل نقد شوندگي سهام        51

7-7-3-2 رابطه ي بين اختلاف قيمت پيشنهادي  خريد و فروش سهام و اختلاف قيمت پيشنهادي  خريد و فروش قبلي سهام به عنوان يكي از عوامل نقد شوندگي سهام    52

8-7-3-2 اختلاف قيمت پيشنهادي  خريد و فروش سهام و نقدشوندگي داراييها    53

9-7-3-2 اثر قوانين حقوقي و سياسي بر اختلاف قيمت پيشنهادي  خريد و فروش سهام به عنوان يكي از عوامل نقد شوندگي سهام  53

10-7-3-2 تأثير دستمزد حسابرسي براختلاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش سهام به عنوان يكي از عوامل نقد شوندگي سهام      54

11-7-3-2 اثر عدم تقارن اطلاعاتي بر اختلاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش سهام به عنوان يكي از عوامل نقد شوندگي سهام    55

4-2 پيشينه تحقيق  56

1-4-2 خارجي      56

2-4-2 داخلي        57

 

فصل سوم: روش‌ اجراي تحقيق

1-3 مقدمه           59

2-3 طرح تحقيق    60

3-3 روش اجراي  تحقيق      60

4-3مدل مفهومي تحقيق        61

5-3 جامعه و نمونه مطالعاتي 61

6-3 روش و ابزار گرد آوري اطلاعات 64

7-3  متغييرهاي مورد مطالعه در تحقيق و روش اندازه گيري متغيرها 64

1-7-3 روش اندازه گيري سياستهاي تقسيم سود  ( متغييرمستقل ) :    64

2-7-3روشهاي اندازه گيري نقد شوندگي : ( متغيرهاي وابسته )        64

8-3 روش تحليل داده ها       65

9-3 فرايند آزمون فرضيه ها  66

10-3 روش آزمون فرضيه ها            67

 

فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده‌ها

1-4 مقدمه‏           69

2-4  شاخص هاي توصيفي متغيرها     69

3-4  تجزيه و تحليل فرضيه هاي تحقيق            70

4-4 بررسي فرض نرمال بودن متغيرها:           71

5- 4 خلاصه تجزيه وتحليل ها به تفكيك هرفرضيه به شرح ذيل بيان مي شود 72

1-5-4 تجزيه و تحليل و آزمون فرضيه اول:      72

2-5-4 تجزيه و تحليل و آزمون فرضيه دوم:       74

3-5-4 تجزيه و تحليل و آزمون فرضيه سوم:      76

4-5-4 تجزيه و تحليل و آزمون فرضيه چهارم:   78

 

فصل پنجم: نتيجه‌گيري و پيشنهادات

1-5 مقدمه           82

2-5 ارزيابي و تشريح نتايج آزمون فرضيه ها طبق شرايط متغيرها    83

1-2-5 نتايج فرضيه اول      83

2-2-5 نتايج فرضيه دوم      83

3-2-5 نتايج فرضيه سوم      84

3-2-5 نتايج فرضيه چهارم   84

3-5 نتيجه گيري كلي تحقيق  84

4-5 پيشنهادها       84

1-4-5 پيشنهاد هايي مبتني بر يافته هاي فرضيات پژوهش  85

2-4-5 پيشنهادهايي براي پژوهش هاي آتي        85

 

پيوست ها

پيوست الف:نام شركتها در سال 1384  87

پيوست ب:نام شركتها در سال 1385    89

پيوست ج: نام شركتها در سال 1386    91

پيوست د:نام شركتها در سال 1387     93

پيوست ه :نام شركتها در سال 1388     95

منابع و ماخذ

منابع فارسي         117

منابع لاتين           118

چكيده لاتين          119

 

فهرست جداول:

جدول ( 1-1) خلاصه ي تحقيقات انجام شده در مورد اختلاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش سهام به عنوان معياري براي نقد شوندگي سهام 11

جدول(1-4) شاخص هاي توصيف كننده متغيرهاي تحقيق، شاخص هاي مركزي، شاخص هاي پراكندگي و شاخص هاي شكل توزيع (آماري)            70

جدول(2-4) آزمون كالموگراف – اسميرنوف  K-S براي متغيرهاي وابسته       71

جدول(3-4) : ضريب همبستگي، ضريب تعيين، ضريب تعيين تعديل شده و آزمون دوربين- واتسون بين سياستهاي تقسيم سود با رتبه نقد شوندگي شركتها در            72

جدول(4-4) تحليل واريانس رگرسيون   براي متغيرهاي سياستهاي تقسيم سود با رتبه نقد شوندگي شركتها      73

جدول  (5-4) ضرايب معادله رگرسيون براي متغيرهاي سياستهاي تقسيم سود با رتبه نقد شوندگي شركتها      73

جدول  (6-4) : ضريب همبستگي، ضريب تعيين، ضريب تعيين تعديل شده و آزمون دوربين- واتسون بين سياستهاي تقسيم سود با نسبت نقد شوندگي آميوست    74

جدول (7-4) تحليل واريانس رگرسيون   براي متغيرهاي سياستهاي تقسيم سود با نسبت نقد شوندگي آميوست   75

جدول (8-4) ضرايب معادله رگرسيون براي متغيرهاي سياستهاي تقسيم سود با نسبت نقد شوندگي آميوست    75

جدول (9-4) : ضريب همبستگي، ضريب تعيين، ضريب تعيين تعديل شده و آزمون دوربين- واتسون بين سياستهاي تقسيم سود با نقد شوندگي شركتها به روش نرخ گردش   77

جدول (10-4) تحليل واريانس رگرسيون   براي متغيرهاي سياستهاي تقسيم سود با نقد شوندگي شركتها به روش نرخ گردش        77

جدول (11-4) ضرايب معادله رگرسيون براي متغيرهاي سياستهاي تقسيم سود با نقد شوندگي شركتها به روش نرخ گردش          77

جدول (12-4) : ضريب همبستگي، ضريب تعيين، ضريب تعيين تعديل شده و آزمون دوربين- واتسون بين سياستهاي تقسيم سود با نسبت عدم نقد شوندگي آميهود      79

جدول (13-4) تحليل واريانس رگرسيون   براي متغيرهاي سياستهاي تقسيم سود با نسبت عدم نقد شوندگي آميهود         79

جدول (14-4) ضرايب معادله رگرسيون براي متغيرهاي سياستهاي تقسيم سود با نسبت عدم نقد شوندگي آميهود در       79

جدول( 15-4 )خلاصه يافته هاي حاصل از آزمون فرضيه ها          80

 

عنوان: مطالعه رابطه بين خط مشي هاي تقسيم سود سهام با معيارهاي مختلف نقد شوندگي و عامل عدم نقد شوندگي در شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهرانرض صفر براي آزمون برابري نسبتها براي فرضيه پنجم

فرمت: doc

تعداد صفحات: 115

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.