
-
ارتباط هوش فرهنگي با عملكرد كاركنان مركز مديريت حوزه هاي علميه
- موضوع : مديريت
- فرمت اصلي فايل : docx
- تعداد صفحات : 166
- حجم فايل: 0.98 mb
چكيده
با در نظر گرفتن اينكه جهان هر چه بيشتر به هم پيوسته مي شو و سازمانها هر چه بيشتر چند مليتي شده و از نظر فرهنگي متنوع تر مي شوند ، حياتي و ضروري است كه افراد دانش و مهارتهايي داشته باشند تا به صورت موثر با چالش ها و مقتضيات يك جامعه جهاني روبرو شوند. نتيجه محيط هاي متنوع از نظر فرهنگي اين است كه افراد با ارزشها ، فرضيات و خواسته ها و انتظاراتي مواجه هستند كه اصولاً متفاوت از ارزشها و فرضيات خودشان است. اين اعتقاد وجود دارد كه هوش فرهنگي توضيح مي دهد كه چرا بعضي افراد در هدايت محيط هاي متفاوت از نظر فرهنگي نسبت به افراد ديگر ، ماهرتر هستند.
به عنوان يك حوزه جديد و روبه رشد تحقيق ، هوش فرهنگي به عنوان يك عامل مهم براي عملكرد و تعامل موثر در داخل و در ميان محيط هاي مختلف از نظر فرهنگي ظهور پيدا كرده است.
در همين راستا تحقيق تحقيق حاضر به منظور بررسي ارتباط هوش فرهنگي با عملكرد كاركنان مركز مديريت حوزه هاي علميه به عنوان نهادي در سطح بين المللي فعاليت مي كند ، انجام پذيرفته است.
داده ها از 86 نفر از كاركنان مركز مديريت حوزه هاي علميه به وسيله پرسشنامه جمع آوري گرديد. به منظور سنجش هوش فرهنگي از سوالات پرسشنامه استاندارد ارائه شده توسط Ang و براي سنجش عملكرد از سوالاتي كه بر اساس بررسي ادبيات موجود در زمينه عملكرد تدوين شده بود ، استفاده گرديد و هر دو دسته سوالات در قالب يك پرسشنامه در اختيار اساتيد قرار گرفت و روايي آن تاييد گرديد و پايايي آن با استفاده از نرم افزار SPSS ، 953/0 به دست آمد.
نتايج بدست آمده از آزمون همبستگي اسپيرمن نشان داد كه بين هوش فرهنگي و عملكرد ، ابعاد هوش فرهنگي(فراشناختي، شناختي، انگيرشي، رفتاري) و عملكرد ارتباط وجود دارد. اولويت ابعاد هوش فرهنگي كاركنان مركز مديريت حوزه هاي علميه بر اساس نتايج بدست آمده از آزمون فريدمن اينگونه بدست آمد: هوش فرهنگي انگيزشي ، هوش فرهنگي رفتاري ، هوش فرهنگي فراشناختي ، هوش فرهنگي شناختي. بر مبناي نتايج بدست آمده از آزمون ميانگين يك جامعه آماري ، هوش فرهنگي ، هوش فرهنگي فراشناختي ، هوش فرهنگي شناختي ، هوش فرهنگي انگيزشي ، هوش فرهنگي رفتاري و عملكرد كاركنان مركز مديريت حوزه هاي علميه در حد مطلوبي قرار داشت.
كليد واژه: هوش فرهنگي ، هوش فرهنگي فراشناختي ، هوش فرهنگي شناختي ، هوش فرهنگي انگيزشي ، هوش فرهنگي رفتاري ، عملكرد ، ارزيابي عملكرد.
فهرست مطالب
چكيده 1
فصل اول 4
1-1-مقدمه 4
1-2- بيان مسأله 5
1-3-اهميت وضرورت تحقيق 6
1-4- اهداف تحقيق 7
1-4-1-هدف اصلي 7
1-4-2-اهداف فرعي 7
1-5-فرضيه هاي تحقيق 8
1-5-1-فرضيه اصلي 8
1-4-2-فرضيه هاي فرعي: 8
1-6-تعريف متغيرهاي تحقيق 8
1-6-1-هوش فرهنگي 8
1-6-2- هوش فرهنگي فراشناختي 9
1-6-3- هوش فرهنگي شناختي 9
1-6-4- هوش فرهنگي انگيزشي 9
1-6-5- هوش فرهنگي رفتاري 9
1-6-6- عملكرد 10
1-6-7- ارزيابي عملكرد 10
1-7-قلمرو تحقيق 10
1-7-1-قلمرو مكاني 10
1-7-2-قلمرو زماني 10
1-8- روش تحقيق 10
1-9- روش گردآوري اطلاعات 10
1-10- ابزار گردآوري اطلاعات 11
1-11- جامعه آماري 11
فصل دوم 13
مقدمه 13
بخش اول: ارزيابي عملكرد 14
2-1- مقدمه 14
2-2- عملكرد 14
2-3- ارزيابي عملكرد 20
2-4- فلسفه ارزيابي عملكرد 21
2-5- اهداف ارزيابي عملكرد 21
2-6- فرآيند ارزيابي عملكرد 24
2-7- معيارها و شاخص ها 27
2-8- چه كسي عملكرد را ارزيابي مي كند 28
2-9- روش ها متداول ارزيابي عملكرد 30
2-10- مسائل موجود درارزيابي عملكرد 35
2-11-مقدمه 41
2-12-فرهنگ 42
2-13- فرهنگ و رفتار سازماني 43
2-14-مفهوم هوش 44
2-15- هوش چند وجهي 46
2-16- هوش فرهنگي 48
2-17- ابعاد هوش فرهنگي 52
2-17-1- هوش فرهنگي شناختي 55
2-17-2- هوش فرهنگي فراشناختي 57
2-17-3- هوش فرهنگي انگيزشي 59
2-17-4- هوش فرهنگي رفتاري 62
2-18- جنبه هاي فرآيندي هوش فرهنگي 64
2-19- انواع شخصيت ها در هوش فرهنگي 66
2-20- مقايسه هوش فرهنگي با مدل هاي ديگر هوش 68
2-20-1- هوش عمومي يا ضريب هوشي: 68
2-20-2- هوش اجتماعي: 68
2-20-3- هوش عاطفي: 69
2-21- مراحل ايجاد و تكامل هوش فرهنگي 70
2-21-1- فعال سازي مجدد محرك هاي بيروني 70
2-21-2- شناسايي هنجارها و انگيزه هاي فرهنگي ديگر به منظور يادگيري بيشتر در مورد آنها 71
2-21-3- تطبيق هنجارها و قوانين فرهنگي ديگر در ذهن خود فرد 71
2-21-4- تحليل هنجارهاي فرهنگي مختلف به رفتارهاي جايگزين 71
2-21-5- پيشتازي در رفتار فرهنگي از طريق تشخيص علايم و نشانه هاي متغير كه ديگران درك نمي كنند. 72
2-22- پرورش هوش فرهنگي 73
2-23- ويژگي هاي مورد نياز براي هوش فرهنگي 75
2-23-1- قضاوت هاي همراه با تعمق 75
2-23-2- هويت چند ديدگاهي 75
2-23-3- اهميت شرايط و موقعيت 76
2-23-4- شايستگي زبان شناختي 76
2-24-تمايزهاي مفهومي هوش فرهنگي با ساير مفاهيم مشابه 76
2-24-1- شخصيت 76
2-24-2- سواد فرهنگي 77
2-24-3-شايستگي فرهنگي 78
بخش سوم: هوش فرهنگي و عملكرد 79
2-25- ارتباط هوش فرهنگي با عملكرد 79
بخش چهارم: پيشينه تحقيق 81
2-26- پيشينه تحقيق 81
2-26-1- پيشينه تحقيقات داخلي 81
2-26-2- پيشينه تحقيقات خارجي 82
بخش پنجم: چارچوب مفهومي 85
2-27- چارچوب مفهومي 85
بخش ششم: مركز مديريت حوزه هاي علميه 87
2-28- مركز مديريت حوزه هاي علميه 87
فصل سوم 89
3-1- مقدمه 89
3-2- فرآيند اجراي تحقيق 89
3-3- روش تحقيق 91
3-4- متغيرهاي تحقيق 91
3-4-1- متغير مستقل 91
3-4-2- متغير وابسته 91
3-5- ابزار و روشهاي گردآوري اطلاعات و داده ها 91
3-6- روايي و پاياني پرسشنامه 94
3-6-1- تعيين روايي پرسشنامه 94
3-6-2- تعيين پاياني پرسشنامه 94
3-7- جامعه آماري 95
3-8- روش نمونه گيري 95
3-9- روش تجزيه و تحليل اطلاعات و آزمونهاي آماري مورد استفاده 97
فصل چهارم 99
4-1- مقدمه 99
4-2- توصيف متغير هاي جمعيت شناختي پژوهش 100
4-2-1- سن 100
4-2-2- ميزان تحصيلات 101
4-2-3- سابقه خدمت 102
4-2-4- سِمت(پست) سازماني 104
4-2-5- وضعيت تاهل 105
4-3- تجزيه و تحليل استنباطي داده ها 106
4-3-1- آزمون همبستگي اسپيرمن 106
4-3-1-1- آزمون فرضيه اصلي 107
4-3-1-2- آزمون فرضيات فرعي 108
4-3-1-2-1- آزمون فرضيه فرعي اول 108
4-3-1-2-2- آزمون فرضيه فرعي دوم 109
4-3-1-2-3- آزمون فرضيه فرعي سوم 110
4-3-1-2-4- آزمون فرضيه فرعي چهارم 111
4-3-2- آزمون تحليل واريانس فريدمن 112
4-3-3- آزمون كولموكروف – اسميرنف 113
4-3-4- آزمون ميانگين يك جامعه آماري 114
4-3-4-1- وضعيت هوش فرهنگي فراشناختي 114
4-3-4-2- وضعيت هوش فرهنگي شناختي 114
4-3-4-3- وضعيت هوش فرهنگي انگيزشي 115
4-3-4-4- وضعيت هوش فرهنگي رفتاري 115
4-3-4-5- وضعيت هوش فرهنگي 115
4-3-4-6- وضعيت عملكرد 116
فصل پنجم 119
5-1- مقدمه 119
5-2- نتايج بدست آمده از آمار استنباطي 119
5-2-1- بررسي نتايج بدست آمده از آزمون همبستگي اسپيرمن 119
5-2-2- بررسي نتايج بدست آمده از آزمون فريدمن 119
5-2-3- بررسي نتايج بدست آمده از آزمون كولموكروف - اسميرنف 120
5-2-4- بررسي نتايج بدست آمده از آزمون ميانگين يك جامعه آماري 120
5-3- ارائه پيشنهادها برمبناي يافته هاي تحقيق 120
5-4- ارائه پيشنهادات براي تحقيقات آتي 121
5-5-محدوديتهاي تحقيق 121
منابع و مآخذ 123
منابع فارسي: 123
منابع لاتين: 125
ضمائم و پيوست ها 131
فهرست جداول
جدول 3-1) شكل كلي و امتيازبندي پرسشنامه تحقيق92
جدول 3-2) جدول شماره سوالات مربوط به هر متغير و ابعاد آنها93
جدول 3-3) آلفاي كرونباخ مربوط به هر متغير95
جدول 3-4) علائم آماري 96
جدول1-4) توزيع فراواني مربوط به سن پاسخگويان100
جدول2-4) توزيع فراواني مربوط به ميزان تحصيلات پاسخ دهندگان101
جدول 3-4) توزيع فراواني مربوط به سابقه خدمت پاسخ دهندگان103
جدول 4-4) توزيع فراواني مربوط به سِمت(پست) سازماني پاسخ دهندگان104
جدول 5-4) توزيع فراواني مربوط به وضعيت تاهل پاسخ دهندگان105
جدول 6-4) نتايج آزمون همبستگي اسپيرمن براي فرضيه اصلي107
جدول 7-4) نتايج آزمون همبستگي اسپيرمن براي فرضيه فرعي اول108
جدول 8-4) نتايج آزمون همبستگي اسپيرمن براي فرضيه فرعي دوم109
جدول 9-4) نتايج آزمون همبستگي اسپيرمن براي فرضيه فرعي سوم110
جدول 10-4) نتايج آزمون همبستگي اسپيرمن براي فرضيه فرعي سوم111
جدول 11-4) اولويت بندي ابعاد هوش فرهنگي برحسب ميانگين رتبه با استفاده ازآزمون فريدمن112
جدول 12-4) معني داري آزمون فريدمن ابعاد هوش فرهنگي112
جدول 13-4) جدول بررسي وضعيت نرمال بودن متغيرهاي تحقيق113
جدول 14-4) وضعيت ميانگين و انحراف معيار متغيرها116
جدول 15-4) نتايج آزمون ميانگين يك جامعه آماري متغيرها117
فهرست نمودارها
نمودار2-1) ابعاد عملكرد بر اساس نظر Walker و Stott 15
نمودار 2-2) ابعاد عملكرد از نظر هرسي و بلا نچارد 15
نمودار 2-3) نمونه اي ازتوزيع نرمال34
نمودار1-4) توزيع درصد فراواني مربوط به سن پاسخ دهندگان101
نمودار2-4) توزيع درصد فراواني مربوط به ميزان تحصيلات پاسخ دهندگان 102
نمودار3-4) توزيع درصد فراواني مربوط به سابقه خدمت پاسخ دهندگان103
نمودار4-4 : توزيع درصد فراواني مربوط به سِمت(پست) سازماني پاسخ دهندگان105
نمودار5-4 : توزيع درصد فراواني مربوط به وضعيت تاهل پاسخ دهندگان106
فهرست اشكال
شكل 2-1) ابعاد هوش فرهنگي از نظر Ang و Earley52
شكل 2-2) ابعاد هوش فرهنگي از نظر Thomas و Inkson54
شكل 2-3) سير تكامل هوش فرهنگي73
شكل 2-4) چاچوب مفهومي 86
عنوان: ارتباط هوش فرهنگي با عملكرد كاركنان مركز مديريت حوزه هاي علميه
فرمت: doc
تعداد صفحات: 166
- چهارشنبه ۱۵ دی ۰۰ | ۰۸:۱۹
- ۴ بازديد
- ۰ نظر
اشتباهات بزرگ در زمان شروع كسب و كارهاي اينترنتي
دانلود pdf طراحي معماري عملكردگرايانه مهد كودك
دانلود pdf الزامات معماري در فضاهاي آموزشي كودكان
دانلود pdf طراحي فضاي مهد كودك بر اساس رابطه خلاقيت و ايده هاي معمارانه