دانلود پاورپوينت بررسي مؤلفه‌هاي مؤثر در تجاري‌سازي يافته‌هاي رشته مديريت در دانشگاه‌هاي استان قم

بررسي مؤلفه‌هاي مؤثر در تجاري‌سازي يافته‌هاي رشته مديريت در دانشگاه‌هاي استان قم

چكيده

امروزه دانشگاه‌ها علاوه بر پژوهش و آموزش به ايفاي نقش در جهت مأموريت جديد مشاركت در توسعه اقتصادي جامعه نيز مي‌پردازند. در پژوهش حاضر تلاش شده است با ارائه چارچوبي، فرآيند تجاري‌سازي و نتايج تحقيقات دانشگاهي را توضيح و عوامل مؤثر در تجاري‌سازي يافته‌هاي رشته مديريت را در سطح دانشگاه‌هاي استان قم بررسي و با توجه به اهميت آنها اولويت‌بندي مي‌نماييم.


جامعه آماري شامل دانشجويان رشته مديريت دانشگاه‌هاي استان قم به تعداد6100 نفر، روش نمونه‌گيري خوشه‌اي چند مرحله‌اي و تعداد نمونه آماري تحقيق 349 نفر مي‌باشد. پژوهش حاضر از حيث هدف، كاربردي و از حيث ماهيت توصيفي پيمايشي مي‌باشد. نتايج بدست آمده از اين پژوهش بر گرفته از يك پرسشنامه 32 سؤالي است كه پايايي آن بوسيله روش آلفاي كرونباخ به مقدار 813/0 محاسبه و روايي پرسشنامه توسط اساتيد محترم تأييد شده است.


پژوهش حاضر، مشتمل بر هشت فرضيه فرعي در قالب دو بخش كلي عوامل درون سازماني و عوامل برون سازماني بوده كه با توجه به تجزيه و تحليل داده‌ها و بررسي نتايج آزمون فرضيه‌هاي تحقيق، مشخص گرديد كه دلايلي براي رد متغيرهاي مستقل مطرح شده در فرضيات به عنوان مؤلفه‌هاي مؤثر در تجاري‌سازي يافته‌هاي رشته مديريت، يافت نشد.


كلمات كليدي:  تجاري‌سازي دانش، انتقال فناوري، دفاتر انتقال فناوري، مكانيزم‌هاي تجاري‌سازي دانش.

 

فهرست مطالب

فصل اول – كليات تحقيق  1

1-1- مقدمه   2

1-2- بيان مسئله   8

1-3- اهميت و ضرورت تحقيق 13

1-4- اهداف تحقيق   18

1-4-1- هدف اصلي تحقيق18

1-4-2- اهداف فرعي تحقيق18

1-5- سؤال‌هاي تحقيق 19

1-6- فرضيات تحقيق      20

1-6-1- فرضيه اصلي    20

1-6-2- فرضيه‌هاي فرعي  21

1-7- پيشينه تحقيق22

1-8- متغيرهاي تحقيق 24

1-8-1- متغير مستقل24

1-8-2- متغير وابسته24

1-9- روش تحقيق  25

1-10- قلمرو تحقيق 25

1-11- تعريف واژه‌ها و اصطلاحات تخصصي طرح26

1-12- تعاريف عملياتي پژوهش 27

 

فصل دوم – ادبيات تحقيق 29

2-1-مقدمه          30

2-2-  مفهوم و تعاريف تجاري‌سازي33

2-3- تاريخچه تجاري‌سازي تحقيقات دانشگاهي41

2-4- اهميت تجاري‌سازي نتايج تحقيق  .             45

2-5- روند تجاري‌سازي دانش 47

2-6- فرآيند تجاري‌سازي 49

2-7- انواع تجاري‌سازي 66

2-8- روش‌هاي تجاري‌سازي 66

2-9- مدل‌ها و الگوهاي تجاري‌سازي 69

2-10-  مراحل تجاري‌سازي يافته‌هاي پژوهشي 86

2-11-  موانع انتقال تجاري‌سازي92

2-12-  ساختار نوآوري  105

2-13- كارآفريني   109

2-14- سابقه تحقيقات و مطالعات انجام گرفته112

2-15- بررسي روند تجاري‌سازي در بخش دانشگاهي كشور ايران 121

 

فصل سوم: روش‌شناسي تحقيق124

3-1- مقدمه          125

3-2- روش تحقيق  126

3-3- جامعه آماري  130

3-4- روش نمونه‌گيري و حجم نمونه130

3-4-1- تعيين حجم نمونه131

3-5- روش جمع‌آوري اطلاعات131

3-6- ابزارهاي گردآوري 132

3-6-1- پرسشنامه 132

3-6-2- مقياس ليكرت  132

3-7- متغيرهاي پژوهش  133

3-7-1- متغير مستقل در پژوهش حاضر133

3-7-2- متغير وابسته در پژوهش حاضر134

3-8- روايي          134

3-9- پايايي          135

3-10- روش تجزيه و تحليل داده‌ها  136

 

فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده‌ها 138

4-1- مقدمه          139

4-2-تجزيه و تحليل يافته‌ها 140

4-2-1- آمار توصيفي 140

4-3- آمار استنباطي 159

 

فصل پنجم: نتيجه‌گيري و پيشنهادها 199

5-1- مقدمه          200

5-2- خلاصه تحقيق  201

5-3- نتايج به دست آمده از آمار توصيفي202

5-3-1-نتايج مبتني بر ويژگي‌هاي جمعيت شناختي 202

5-3-2- نتايج بدست آمده از پاسخ به فرضيه‌ها203

5-3-2-1- فرضيه‌هاي مربوط به عوامل درون سازماني203

5-3-2-2- فرضيه‌هاي مربوط به عوامل برون سازماني204

5-4- نتايج به دست آمده از آمار استنباطي 205

5-4-1- بررسي رابطه عوامل درون سازماني با مؤلفه‌هاي جمعيت شناختي بوسيله آزمون من‌ويتني205

5-4-2- بررسي رابطه عوامل برون سازماني با مؤلفه‌هاي جمعيت شناختي بوسيله آزمون من‌ويتني205

5-43- نتايج مبتني بر فرضيات تحقيق 206

5-5- پيشنهادهاي محقق در راستاي موضوع پژوهش 212

5-6- محدوديت‌هاي تحقيق215

 

پيوست216

منابع و مآخذ        231

فهرست فارسي        232

فهرست انگليسي        235

 

فهرست جداول

2-1- سابقه تحقيقات و مطالعات انجام گرفته 119

3-1- ترتيب امتيازبندي پرسشنامه 132

3-2- ترتيب سؤالات پرسشنامه براساس هر يك از متغيرهاي تحقيق133

3-3- آماره پايايي136

4-1- توزيع فراواني و درصد پراكندگي پاسخگويان بر حسب جنسيت 141

4-2- توزيع فراواني و درصد پراكندگي پاسخگويان برحسب ميزان تحصيلات142

4-3- توزيع فراواني و درصد پراكندگي پاسخگويان برحسب رشته تحصيلي144

4-4- فراواني پاسخ‌ها به فرضيه پشتيباني مالي و انساني دانشكده از محققين 145

4-5- فراواني پاسخ‌ها به فرضيه وجود اهداف و برنامه‌هاي مدون در دانشگاه147

4-6- فراواني پاسخ‌ها به فرضيه ايجاد رابطه مؤثر بين محققين و بازار148

47- فراواني پاسخ‌ها به فرضيه آموزش تخصصي پژوهشگران149

4-8-  فراواني پاسخ‌ها به فرضيه تدوين قوانين و مقررات حمايتي از پژوهش150

4-9- فراواني پاسخ‌ها به فرضيه ايجاد فرهنگ كارآفريني هماهنگ با تجاري‌سازي151

4-10- فراواني پاسخ‌ها به فرضيه تشويق و ترغيب بخش خصوصي در سرمايه‌گذاري 152

4-11- فراواني پاسخ‌ها به فرضيه حفاظت و صيانت دولت از دارايي‌هاي فكري پژوهشگران       54

4-12- ميانگين و انحراف معيار متغيرها (فرضيه‌هاي فرعي عوامل درون سازماني155

4-13- ميانگين و انحراف معيار متغيرها ( فرضيه‌هاي فرعي عوامل برون سازماني156

4-14- ميانگين سؤالات پرسشنامه158

4-15- بررسي توزيع داده‌ها توسط آزمون كولموگوروف- اسميرنوف و شاپيرو- ويلك      160

4-16- ارزش‌گذاري و ميانه پاسخ به سؤالات161

4-17- نرماليتي با آزمون كولموگورف- اسميرنوف تك نمونه‌اي162

4-18- رتبه‌ها برحسب فرضيه‌هاي درون سازماني با توجه به جنسيت پاسخگويان163

4-19- آماره آزمون فرضيه‌هاي درون سازماني164

4-20- رتبه‌ها برحسب فرضيه‌هاي درون سازماني با توجه به مقطع تحصيلي پاسخگويان 165


4-21- آماره آزمون فرضيه‌هاي درون سازماني ( آزمون كروسكال‌وايس166


4-22- رتبه‌ها برحسب فرضيه‌هاي درون سازماني با توجه به رشته تحصيلي پاسخگويان167


4-23- آمار آزمون فرضيه‌هاي درون سازماني168


4-24- رتبه‌ها بر حسب فرضيه‌هاي برون سازماني با توجه به جنسيت پاسخگويان169


4-25-  آماره آزمون فرضيه‌هاي برون سازماني170


4-26- رتبه‌ها بر حسب فرضيه‌هاي برون سازماني با توجه به مقطع تحصيلي پاسخگويان171


4-27-  آماره آزمون فرضيه‌هاي برون سازماني172


4-28-  رتبه‌ها بر حسب فرضيه‌هاي برون سازماني با توجه به رشته تحصيلي پاسخگويان173


4-29- آماره آزمون فرضيه‌هاي برون سازماني174


4-30- تست نرماليتي 175


4-31- رتبه‌ها          176


4-32- آماره آزمون 177


4-33- تست نرماليتي 178


4-34- رتبه‌ها          179


4-35- آماره آزمون 180


4-36- تست نرماليتي 181


4-37- رتبه‌ها          182


4-38- آماره آزمون 183


4-39- تست نرماليتي 184


4-40- رتبه‌ها          185


4-41- آماره آزمون 186


4-42- تست نرماليتي 187


4-43- رتبه‌ها          188


4-44- آماره آزمون 189


4-45- تست نرماليتي 190


4-46- رتبه‌ها          191


4-47- آماره آزمون 192


4-48- تست نرماليتي 193


4-49- رتبه‌ها          194


4-50- آماره آزمون 195


4-51- تست نرماليتي 196


4-52- رتبه‌ها          197


4-53- آماره آزمون 198

 


فهرست اشكال

2-1- نمايش مدل فرآيند تجاري‌سازي ايده‌ها 50


2-2- مراحل اصلي فرآيند توسعه فناوري جديد51


2-3- فرآيند نظري انتقال فناوري از دانشگاه به يك شركت  53


2-4- فرآيند جهاني ايجاد ارزش از طريق ايجاد شركت‌هاي انشعابي     55


2-5- فرآيند انتقال دانش  56


2-6- فرآيند خطي تجاري‌سازي دانش58


2-7-  فراگرد تجاري‌سازي محصول 60


2-8- مراحل اصلي تجاري‌سازي دستاوردهاي علمي  63


2-9-  فرآيند كلان پژوهش و توليد صنعتي66


2-10-  نمايش مدل پلكان تجاري‌سازي69


2-11- انتقال دانش  70


2-12- مارپيچ سه‌گانه 76


2-13- تجاري‌سازي دانش فيشر      77


2-14- اقتضايي اثربخشي انتقال فناوري      79


2-15- فعاليت‌‌هاي مرحله‌اي توئيس 80


2-16- فراگرد تبديلي توئيس  81


2-17- پوياي بازنگري شده   82


2-18- تجاري‌سازي زوا براساس ابعاد 5s83


2-19- مدل تركيبي تجاري‌سازي مك‌فادزن و همكاران  84


2-20- عوامل بازدارنده تجاري‌سازي تحقيقات دانشگاهي  94


2-21- چارچوب مفهومي تجاري‌سازي دانش  113

 

فهرست نمودارها

4-1- توزيع فراواني و درصد پراكندگي پاسخگويان برحسب جنسيت   142

4-2- توزيع فراواني و درصد پراكندگي پاسخگويان بر حسب مقطع تحصيلي   143

4-3- توزيع فراواني و درصد پراكندگي برحسب رشته تحصيلي  145

4-4- فراواني پاسخ‌ها به فرضيه پشتيباني مالي و انساني دانشكده از محققين146

4-5- فراواني پاسخ‌ها به فرضيه وجود اهداف و برنامه‌هاي مدون در دانشگاه 147

4-6- فراواني پاسخ‌ها به فرضيه ايجاد رابطه مؤثر بين محققين و بازار 148

4-7- فراواني پاسخ‌ها به فرضيه آموزش تخصصي پژوهشگران149

4-8-  فراواني پاسخ‌ها به فرضيه تدوين قوانين و مقررات حمايتي از پژوهش150

4-9- فراواني پاسخ‌ها به فرضيه ايجاد فرهنگ كارآفريني هماهنگ با تجاري‌سازي152


4-10- فراواني پاسخ‌ها به فرضيه تشويق و ترغيب بخش خصوصي در سرمايه‌گذاري  153


4-11- فراواني پاسخ‌ها به فرضيه حفاظت و صيانت دولت از دارايي‌هاي فكري پژوهشگران154


4-12- ميانگين و انحراف معيار متغيرها (فرضيه‌هاي فرعي عوامل درون سازماني     156


4-13- ميانگين و انحراف معيار متغيرها ( فرضيه‌هاي فرعي عوامل برون سازماني) 157

 

عنوان : بررسي مؤلفه‌هاي مؤثر در تجاري‌سازي يافته‌هاي رشته مديريت در دانشگاه‌هاي استان قم

فرمت : doc

تعداد صفحات : 257

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.