
-
بررسي رابطه بين نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار و اندازه شركت با بازده سهام
- موضوع : حسابداري
- فرمت اصلي فايل : doc
- تعداد صفحات : 151
- حجم فايل: 0.6 mb
بررسي رابطه بين نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار و اندازه شركت با بازده سهام با استفاده از روش HML و SMB در شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
چكيده:
در اقتصاد رو به رشد حال حاضر مديران سرمايه گذار و مديران پرتفوي، همواره به دنبال گزينه هاي مناسب سرمايه گذاري هستند تا بتوانند هم سود مورد نظر را كسب كنند و هم در بلند مدت ثروت خود را افزايش دهند. سرمايه گذاران به منظور انتخاب بهينه در سرمايه گذاري سهام ، نيازمند اطلاعاتي از قبيل ميزان سود آوري سهام ، بازده سهام و... هستند.
در اين راستا ، استفاده از اطلاعات اقلام صورتهاي مالي و بازده سهام شايد بتواند راهنماي مناسبي براي سرمايه گذاران و مديران شركت ها جهت نيل به اهداف مورد نظر باشد. اين تحقيق كه از نوع تحقيق توصيفي – همبستگي بوده ، به بررسي ارتباط بين اندازه شركت و نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار با بازده سهام شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار مي پردازد.
بدين منظور ، تعداد 56 شركت در طي دوره زماني 86–1382 از بين شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار انتخاب گرديد و پس از جمع آوري اطلاعات مربوط به متغيرهاي مستقل و وابسته و تشكيل پرتفوي بر اساس اندازه و نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار و به كمك تجزيه و تحليل رگرسيون و همبستگي ، فرضيات تحقيق مورد آزمون قرار گرفت و معني دار بودن الگوها نيز با استفاده از آزمون آماري F ، آزمون T ، ضريب تعيين، ضريب همبستگي و آزمون دوربين – واتسون ، و بررسي مفروضات رگرسيون مورد سنجش قرار گرفت.
نتايج حاصل از آزمون فرضيات نشان ميدهد كه نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار، نسبت به متغير اندازه شركت قدرت تبيين بالاتري را براي پيش بيني بازده واقعي سهام داشت.
واژگان كليدي: اندازه شركت، نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار، بازده سهام، شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، روش SMB، روش HML
فهرست مطالب:
چكيده:
مقدمه:
فصل اول: كليات تحقيق
1-1-مقدمه :
2-1 بيان مسأله
3- 1 تاريخچه موضوع تحقيق
4-1 اهميت و ضرورت تحقيق
5-1 اهداف تحقيق
1-5-1 هدف كلي
2-5-1 هدف ويژه
6-1 چارچوب نظري تحقيق
7-1 فرضيات تحقيق
8-1 تعريف واژگان و اصطلاحات
فصل دوم: مروري بر ادبيات تحقيق
1-2- مقدمه:
2-2 بازار مالي:
1-2-2 كاركرد هاي اقتصادي بازار مالي
1-1-2-2 كمك به فرايند تشكيل سرمايه
2-1-2-2 تعيين قيمت دارايي هاي مالي
3-1-2-2 ايجاد بازار ثانويه براي معاملات دارايي هاي مالي (افزايش نقدينگي داراييها)
4-1-2-2 كاهش هزينه مبادلات
2-2-2 طبقه بندي بازارهاي مالي
1-2-2-2 بازار پول
2-2 -2-2 بازار سرمايه
3-2 تاريخچه بورس و اوراق بهادار در جهان
4-2 تاريخچه بورس و اوراق بهادار تهران
5-2 تعريف بورس اوراق بهادار
6-2 دارايي
1-6-2 دارايي مالي
7-2 اوراق بهادار
8-2 سهام عادي
9-2 بازده سهام
1-9-2 مفهوم بازده
10-2 بازده تحقق يافته در مقابل بازده مورد انتظار
1-10-2 بازده تحقق يافته
2-10-2 بازده مورد انتظار
11-2 اجزاي بازده
1-11-2 سود دريافتي
2-11-2 سود(زيان)سرمايه
12-2 اندازه شركت و اثر گذاري آن در عملكرد شركت
1-12-1 لزوم تجزيه و تحليل اندازه شركت
13-2 شاخص هاي اندازه
1-13-2 ميزان دارايي شركت
2-13-2 ميزان فروش كل شركت
3-13-2 لگاريتم فروش كل
4-13-2 تعداد پرسنل شركت
5-13-2 ارزش بازار شركت
14-2مفهوم ارزش
15-2 انواع ارزش
1-15-2 ارزش اسمي
3-15-2 ارزش بازار
4-15-2 ارزش انحلال
5-15-2 ارزش با فرض تداوم فعاليت شركت
6-15-2 ارزش ذاتي
7-15-2 ارزش منصفانه
16-2 نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار (BE/ME )
17-2 قيمت گذاري (ارزشيابي) دارايي هاي مالي
18-2 مدل بهينه سازي پرتفوي ماركوويتز
19-2 مدل هاي تعادلي
1-19-2 نظريه قيمت گذاري آربيتراژ
2-19-2 مدل قيمت گذاري دارايي سرمايه اي
1-2-19-2 كاربردهاي مدل قيمت گذاري دارايي هاي سرمايه اي
3-19-2 مدل سه عاملي فاما و فرنچ
1-3-19-2 عامل اندازه
2-3-19-2 عامل ارزش
24-2 پيشينه تحقيق
1-24-2 تحقيقات در خارج از ايران
2-24-2 تحقيقات انجام شده در ايران
فصل سوم: روش اجراي تحقيق
1-3- مقدمه
2-3 روش تحقيق
3-3 جامعه مطالعاتي
4-3 قلمرو تحقيق:
1-4-3 قلمرو موضوعي تحقيق :
2-4-3-قلمرو زماني تحقيق :
3-4-3-قلمرو مكاني تحقيق :
5-3 مدل تحليلي تحقيق و شيوه اندازه گيري متغير هاي تحقيق
6-3 روش و ابزار گرد آوري اطلاعات58
7-3 روش تجزيه و تحليل داده ها
فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده ها
1-4 مقدمه:
2-4 شاخص هاي توصيفي متغير ها
3-4 آزمون فرضيه ها
1-3-4 فرضيه اول
2-3-4 فرضيه دوم
4-4 آزمون فرضيات در حالت دو متغيره
5-4 آزمون معني داري رگرسيون چند گانه
6-4 آزمون هم خطي
7-4 خلاصه نتايج آزمون فرضيه ها
فصل پنجم: نتيجه گيري و پيشنهادات
1-5-مقدمه
2-5 نتايج آزمون فرضيه ها
1-2-5 نتايج حاصل از آزمون فرضيه ها در رگرسيون تك متغيره
2-2-5 نتايج حاصل از آزمون فرضيه ها در حالت رگرسيون دو متغيره
3-5 نتيجه گيري
4-5 پيشنهاد هايي مبني بريافته هاي تحقيق
5-5 پيشنهادهايي براي تحقيقات آتي
6-5 محدوديت هاي تحقيق
پيوستها:
پيوست الف:
پيوست ب:
پيوست ج:
پيوست د:
پيوست ه:
منابع و ماخذ:
منابع فارسي:
منابع لاتين:
منابع اينترنتي:
چكيده انگليسي
نگاره 1-1: يافته هاي تحقيقات در ارتباط با نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار و اندازه شركت با بازده سهام
نگاره 1-4 : توصيف متغيرها با شاخص هاي مركزي، پراكندگي و نمودار توزيع داده ها (Statistics)
نگاره 2-4 : آزمون كلموگروف- اسميرنف در سطح هر پرتفوي
نگاره 3-4 : ضريب همبستگي و ضريب تعيين و آزمون دوربين- واتسون در ارتباط با اندازه شركت و بازده
نگاره 4-4 : تحليل واريانس بين لگاريتم اندازه شركت و بازده واقعي S/H
نگاره 5-4 : ضرايب معادله رگرسيون بين لگاريتم طبيعي اندازه شركت و بازده واقعي S/H
نگاره 6-4 : ضريب همبستگي و ضريب تعيين و آزمون دوربين- واتسون در ارتباط با نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار و بازده
نگاره 7-4 : تحليل واريانس بين نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار و بازده واقعي S/H
نگاره 8-4 : ضرايب معادله رگرسيون بين نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار و بازده واقعي ….S/H
نگاره 9-4 : ضريب همبستگي و ضريب تعيين و آزمون دوربين- واتسون در ارتباط با اندازه شركت و نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار با بازده واقعي
نگاره 10-4: متغيرهاي رگرسيون چند گانه
نگاره 11-4 : تحليل واريانس بين لگاريتم اندازه شركت و نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار با بازده واقعي B/H
نگاره 12-4 : تحليل واريانس بين لگاريتم اندازه شركت و نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار با بازده واقعي B/M
نگاره 13-4 : تحليل واريانس بين لگاريتم اندازه شركت و نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار با بازده واقعي B/L
ليل واريانس بين لگاريتم اندازه شركت و نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار با بازده واقعي S/H
نگاره 15-4 : تحليل واريانس بين لگاريتم اندازه شركت و نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار با بازده واقعي S/M
نگاره 16-4 : تحليل واريانس بين لگاريتم اندازه شركت و نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار با بازده واقعي S/L
نگاره 17-4 : ضرايب معادله رگرسيون بين لگاريتم طبيعي اندازه شركت و نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار با بازده واقعي B/H
نگاره 18-4 : ضرايب معادله رگرسيون بين لگاريتم طبيعي اندازه شركت و نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار با بازده واقعي B/M
نگاره 19-4 : ضرايب معادله رگرسيون بين لگاريتم طبيعي اندازه شركت و نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار با بازده واقعي B/L
نگاره 20-4 : ضرايب معادله رگرسيون بين لگاريتم طبيعي اندازه شركت و نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار با بازده واقعي S/H
نگاره 21-4 : ضرايب معادله رگرسيون بين لگاريتم طبيعي اندازه شركت و نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار با بازده واقعي S/M
نگاره شماره 22-4 : ضرايب معادله رگرسيون بين لگاريتم طبيعي اندازه شركت و نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار با بازده واقعي S/L
نگاره 23 -4 : تحليل شاخص وضعيت و مقادير ويژه متغيرهاي مستقل
نگاره 24-4: وضعيت هم خطي بين متغيرها
نگاره 25-4 خلاصه نتايج فرضيات
نمودار1-1 : رابطه بين اندازه شركت و ارزش دفتري به ارزش بازار جهت تشكيل پرتفوي
نمودار1-3: رابطه بين هدف، روش و ابزار
نمودار 1-4 : نمودار هيستوگرام در بازده واقعي
نمودار 2-4 : معادله رگرسيون بين اندازه شركت و بازده واقعي S/H
نمودار 3-4 : نمودار هيستوگرام در بازده واقعي
نمودار 4-4 : معادله رگرسيون بين نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار و بازده واقعي S/H
- شنبه ۱۸ دی ۰۰ | ۰۸:۳۷
- ۳ بازديد
- ۰ نظر
اشتباهات بزرگ در زمان شروع كسب و كارهاي اينترنتي
دانلود pdf طراحي معماري عملكردگرايانه مهد كودك
دانلود pdf الزامات معماري در فضاهاي آموزشي كودكان
دانلود pdf طراحي فضاي مهد كودك بر اساس رابطه خلاقيت و ايده هاي معمارانه