دانلود فايل بررسي رابطه اندازه شركت ، نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهاي مومنتوم و معكوس

بررسي رابطه اندازه شركت ، نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهاي مومنتوم و معكوس

چكيده:

مطالعات متعددي اثبات كرده اند كه در افقهاي زماني متفاوت كوتاه مدت، ميان مدت، بلندمدت بازده سهام عملكرد متفاوتي دارند. دو استراتژي مهم و پر كاربرد در بين تحليلگران، مديران پرتفوي و ساير سرمايه گذاران در بازارهاي سرمايه حال حاضر دنيا استراتژي معكوس و استراتژي مومنتوم مي باشند. در هر دوي اين استراتژي ها كه دقيقا در مقابل يكديگر قرار مي گيرند، سعي مي شود كه با استفاده از عملكرد گذشته، عملكرد آتي را پيش بيني و بازدهي اضافي ايجاد نمايند.

يعني اوراق بهاداري كه عملكرد خوبي (بدي) را در گذشته تجربه كرده اند، گرايش دارند كه اين بازدهي خوب (بد) را در آينده نيز ادامه دهند. در حاليكه وجود مومنتوم در بازده سهام اثبات شده است و عليرغم اينكه به نظر مي رسد سودمندي مومنتوم چندان بحث انگيز نباشد، محرك هاي دقيق اين اثر به عنوان يك سوال تجربي باقي مانده است و اين مسئله كه چه عواملي مي توانند محرك هاي دقيق مومنتوم باشند چندان معلوم و آشكار نيست.

در اين تحقيق با استفاده از اطلاعات مالي 70 شركت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طي سالهاي1380 - 1387 رابطه بين سودهاي مومنتوم و معكوس با اندازه و نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار شركت و حجم معاملات شركت با استفاده از مدل هاي رگرسيون چند متغيره بر مبناي داده هاي  تركيبي مورد بررسي قرار گرفته است.

يافته هاي تحقيق حاكي از اين است كه بين اندازه شركت و سودهاي مومنتوم ارتباط معني داري وجود ندارد و بين اندازه شركت و سودهاي معكوس به غير از دوره نگهداري 24 ماهه ارتباط معني داري وجود ندارد. بين نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار(BV/MV) و سودهاي مومنتوم در كليه دوره هاي نگهداري و تشكيل ارتباط معناداري وجود ندارد ولي بين نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار(BV/MV) و سودهاي معكوس در كليه دوره هاي نگهداري و تشكيل به غير از دوره هاي نگهداري و تشكيل 6 ماهه ارتباط معناداري وجود دارد. درخصوص حجم معاملات شركت نيز مي توان گفت كه بين حجم معاملات و سودهاي مومنتوم در دوره هاي 6 ماهه تشكيل ونگهداري ارتباط معني داري وجود دارد و اين ارتباط در دوره هاي 12 و24 ماهه تشكيل ونگهداري معني دار نمي باشد،ضمن اينكه بين حجم معاملات شركت و سودهاي معكوس در دورهاي تشكيل و نگهداري 24 ماهه ارتباط معني داري وجود دارد. و در دورهاي تشكيل ونگهداري 6 و 12 ماهه ارتباط معني داري وجود ندارد.

كليد واژه: سود مومنتوم ،سود معكوس، سهام برنده، سهام بازنده، اندازه، نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار، حجم معاملات. 

 

مقدمه:

در بازار كاراي سرمايه جريان ورود اطلاعات با حجم بالا به طور مرتب تداوم داشته است و سرمايه گذاران به طور منطقي به اطلاعات جديد واكنش نشان مي دهند. واكنش منطقي سرمايه گذاران موجب تعديل قيمت اوراق بهادار براي رسيدن به ارزش هاي واقعي  (ذاتي) مي شود. دست اندركاران بازار نمي توانند به اتكاي اطلاعات گذشته و يا مهارت شخصي خود، بازدهي بيشتر از بازار كسب كنند و چون اطلاعات به صورت تصادفي وارد بازار مي شود؛ پيش بيني روند قيمت اوراق بهادار حتي در آينده نزديك امكان پذير نيست.

از اين رو سرمايه گذاران با به كارگيري راهبرد سرمايه گذاري مشخص از قبيل راهبردهاي سرمايه گذاري قدرت نسبي «مومنتوم»  و«معكوس»  نمي توانند بازده سرمايه گذاري خود را افزايش دهند، در چنين بازاري به كارگيري راهبرد سرمايه گذاري مشخص براي شناسايي سرمايه گذاري هاي سودآور با شكست مواجه مي شوند. مطالعات انجام شده در سالهاي اخير بسياري از مفروضات نظريه نوين مالي را به چالش كشيده اند، يكي از چالش برانگيزترين مشاهدات در بازارهاي مالي اين است كه بر خلاف فرضيه بازار كارا  كه زيربناي بسياري از نظريات ارائه شده در تئوري مالي مدرن است، بازده سهام عادي در بازه هاي زماني مختلف داراي رفتار خاصي مي باشد و سرمايه گذاران انفرادي مي توانند بدون تحمل ريسك بيشتر و تنها با به كارگيري راهبرد سرمايه گذاري مناسب، بازدهي بيش از بازدهي بازار بدست بياورند.

در اكثر بورس هاي دنيا محققين پيرامون كارايي استراتژي هاي مختلف سرمايه گذاري مطالعات گسترده اي انجام داده اند، در حال حاضر در بازارهاي سرمايه دنيا دو استراتژي معامله و مديريت پرتفويي كه به صورت گسترده اي مورد استفاده قرار مي گيرند و نيز در تحقيقات متعددي سودمندي آنها در ايجاد بازدهي اضافي تأييد شده است استراتژي مومنتوم و معكوس مي باشند. اين استراتژي ها در مقابل فرضيه بازار كارا قرار ميگيرند، بنابراين تأييد سودمندي اين استراتژي ها و در نظر گرفتن عوامل مؤثر در توضيح اين استراتژي ها ميتواند چالش اساسي در مقابل تئوري نوين مالي و بحث كارايي بازار ايجاد نمايد.

 

فهرست مطالب:

چكيده:    1

مقدمه:    2

 

فصل اول: كليات تحقيق

1-1 مقدمه            4

2-1. تاريخچه مطالعاتي        5

3-1. بيان مسئله و تعريف موضوع تحقيق         10

4-1. چارچوب نظري تحقيق  12

5-1. فرضيات تحقيق           13

6-1. اهميت و ضرورت تحقيق          13

7-1. اهداف تحقيق  14

8-1. حدود مطالعاتي           14

1-8-1 قلمرو مكاني تحقيق    14

2-8-1 قلمرو زماني تحقيق    14

3-8-1 قلمرو موضوعي تحقيق           15

9-1. تعريف واژه ها و اصطلاحات كليدي          15

 

فصل دوم: مروري بر ادبيات تحقيق

1-2 مقدمه            18

2-2. تئوري پرتفوي           19

3-2. تئوري مالي استاندارد    21

1-3-2. فرضيه بازار كارا     22

2-3-2. نظريه بازار كاراي سرمايه      22

3-3-2. مدل قيمت گذاري دارائي هاي سرمايه اي (CAPM)            23

4-3-2. مدل سه عاملي فاما – فرنچ      24

4-2. استثناهاي مالي            25

1-4-2. اعلاميه هاي سود     25

2-4-2.  برگشت بلند مدت     26

3-4-2. روندهاي كوتاه مدت  26

4-4-2. اثر اندازه   26

5-4-2. قدرت پيش بيني قيمت با نسبت هاي مالي 27

6-4-2. قدرت پيش بيني اخبار و وقايع شركت ها  27

7-4-2. فرض منطقي بودن سرمايه گذاران         28

8-4-2. واكنش به اطلاعات غير اساسي 28

9-4-2. اثر ژانويه  29

10-4-2.-اثر روزهاي هفته   29

5-2. مالي رفتاري  29

1-5-2. محدوديت در آربيتراژ و تئوري انتظار    31

1-1-5-2. زيان گريزي        34

2-1-5-2. حسابداري ذهني    34

3-1-5-2. كنترل شخصي      34

4-1-5-2. پشيمان گريزي      34

2-5-2. روان شناسي شناختي و فرآيندهاي تصميم گيري فرا ابتكاري  35

1-2-5-2. نمايندگي 36

2-2-5-2.اطمينان بيش از حد 36

3-2-5-2.لنگر اندازي          37

4-2-5-2. سفسطه سفته بازان 37

5-2-5-2. تورش در دسترس بودن       37

6-2. مفاهيم ضمني ماليه رفتاري در بازارهاي مالي و فرضيه بازار كارا          38

7-2. استراتژي هاي سرمايه گذاري مومنتوم و معكوس     39

1-7-2. تعاريف و ادبيات موضوعي     39

1-1-7-2. استراتژي معكوس 40

2-1-7-2. استراتژي مومنتوم 41

2-7-2. تجزيه بازده            42

3-7-2. منابع سودهاي مومنتوم و معكوس         44

1-3-7-2. توضيحات رفتاري 44

1-1-3-7-2. استراتژي معكوس          48

2-1-3-7-2. استراتژي مومنتوم          50

1-2-1-3-7-2. مومنتوم سود  50

2-2-1-3-7-2. مومنتوم صنعت          51

3-2-1-3-7-2. مومنتوم قيمت            52

4-2-1-3-7-2. پوشش تحليل گر          52

5-2-1-3-7-2.  اندازه          53

6-2-1-3-7-2.  نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار          54

7-2-1-3-7-2. حجم معاملات 55

2-3-7-2. توضيحات مبتني بر ريسك  56

1-2-3-7-2. استراتژي معكوس          56

1-1-2-3-7-2. تورش هاي ريز ساختار 57

2-2-3-7-2.استراتژي مومنتوم           59

8-2. تحقيقات داخلي مرتبط با موضوع تحقيق     60

9-2. خلاصه فصل دوم        62

 

فصل سوم: روش‌ اجراي تحقيق

1-3 مقدمه            65

2-3 سوال و فرضيه هاي تحقيق         65

1-2-3 فرضيه هاي تحقيق     67

3-3. روش تحقيق   67

1-3-3. تخمين مدل رگرسيون با داده هاي تركيبي 68

4-3. جامعه و نمونه آماري   69

5-3. روش گردآوري اطلاعات           70

6-3. مدل اجراي تحقيق        71

7-3. نحوه محاسبه متغيرهاي عملياتي تحقيق:      71

1-7-3. اندازه شركت           71

2-7-3. نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار سهام (BV/MV)           72

3-7-3. حجم معاملات بازار سهام  (TV)            72

4-7-3. سود مومنتوم           73

5-7-3.سود معكوس            73

8-3. روش تحقيق   73

1-8-3. نرخ بازده سهام :      73

2-8-3. دوره تشكيل – دوره نگهداري  76

3-8-3. طبقه بندي براساس اندازه        79

4-8-3. طبقه بندي براساس نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار (BV/MV)      80

5-8-3 طبقه بندي براساس حجم معاملات  ((Trading VOLUME     80

9-3. روش آزمون فرضيات تحقيق      81

1-9-3. آزمون معني دار بودن ضرايب رگرسيون: آزمون t            81

2-9-3. آزمون رگرسيون      82

3-9-3. آزمون معني دار بودن رگرسيون (آزمون F)         82

4-9-3. ضريب تعيين          83

5-9-3. ضريب تعيين تعديل شده         83

6-9-3. آزمون دوربين واتسن براي بررسي وجود خودهمبستگي      84

10-3. خلاصه فصل سوم     85

 

فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده‌ها

1-4 مقدمه‏            87

2-4. يافته هاي تحقيق          87

1-2-4.آمارتوصيفي            87

2-2-4.آمار استنباطي           89

1-2-2-4.نتيجه آزمون فرضيه اول تحقيق بر اساس دوره هاي تشكيل و نگهداري 6، 12 و24 ماهه 89

2-2-2-4.نتيجه آزمون فرضيه دوم تحقيق بر اساس دوره هاي تشكيل و نگهداري 6، 12 و24 ماهه 91

3-2-2-4. نتيجه آزمون فرضيه سوم تحقيق بر اساس دوره هاي تشكيل و نگهداري 6، 12 و24 ماهه            94

3-4-2-4. نتيجه آزمون فرضيه چهارم تحقيق بر اساس دوره هاي تشكيل و نگهداري 6، 12 و24 ماهه         96

4-2-2-4. نتيجه آزمون فرضيه پنجم تحقيق بر اساس دوره هاي تشكيل و نگهداري 6، 12 و24 ماهه           98

5-2-2-4. نتيجه آزمون فرضيه ششم تحقيق بر اساس دوره هاي تشكيل و نگهداري 6، 12 و24 ماهه           101

3-4. خلاصه فصل چهارم     103

 

فصل پنجم: نتيجه‌گيري و پيشنهادات

1-5 مقدمه            105

2-5. خلاصه موضوع و روش تحقيق   106

3-5. خلاصه يافته هاي تحقيق            107

1-3-5. نتيجه آزمون فرضيه اول تحقيق            107

2-3-5. نتيجه آزمون فرضيه دوم تحقيق            107

3-3-5 .نتيجه آزمون فرضيه سوم تحقيق           108

4-3-5 نتيجه آزمون فرضيه چهارم تحقيق          108

5-3-5 نتيجه آزمون فرضيه پنجم تحقيق            108

6-3-5. نتيجه آزمون فرضيه ششم تحقيق           109

4-5. نتيجه گيري   109

5-5. بررسي تطبيقي يافته ها 110

6-5. پيشنهادها      112

1-6-5. ارائه پيشنهاد بر مبناي نتايج حاصل از تحقيق        112

1-1-6-5. براي سرمايه گذاران           112

2-1-6-5. براي مسئولين      112

2-6-5. ارائه پيشنهاد جهت انجام پژوهش هاي آتي            113

7-5. محدوديت هاي تحقيق    113

8-5 خلاصه فصل  114

 

پيوست ها

منابع و ماخذ

منابع فارسي:        147

منابع لاتين:          148

چكيده لاتين          152

 

فهرست جداول:

جدول1-3 شركت هاي نمونه تحقيق     70

جدول 2-3 . دوره هاي 6 ماهه تشكيل و نگهداري            77

جدول 3-3 . دوره هاي 12 ماهه تشكيل و نگهداري          78

جدول4-3.  دوره هاي 24 ماهه تشكيل و نگهداري            79

جدول1-4 آمار توصيفي داده هاي مرتب شده بر اساس اندازه شركت در دوره تشكيل ونگهداري 6 ماهه مومنتوم          88

جدول2-4 آمار توصيفي داده هاي مرتب شده بر اساس نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار شركت در دوره تشكيل ونگهداري 6 ماهه مومنتوم          88

جدول3-4 آمار توصيفي داده هاي مرتب شده بر اساس حجم معاملات شركت در دوره تشكيل ونگهداري 6 ماهه مومنتوم            88

جدول4-4 نتيجه آزمون فرضيه اول بر اساس دوره تشكيل و نگهداري 6 ماهه  89

جدول 5-4 نتيجه آزمون فرضيه اول بر اساس دوره تشكيل و نگهداري 12 ماهه            90

جدول 6-4 نتيجه آزمون فرضيه اول بر اساس دوره تشكيل و نگهداري 24 ماهه            91

جدول 7-4 نتيجه آزمون فرضيه دوم بر اساس دوره تشكيل و نگهداري 6 ماهه  92

جدول 8-4 نتيجه آزمون فرضيه دوم بر اساس دوره تشكيل و نگهداري 12 ماهه            92

جدول 9-4 نتيجه آزمون فرضيه دوم بر اساس دوره تشكيل و نگهداري 24 ماهه            93

جدول 10-4 نتيجه آزمون فرضيه سوم بر اساس دوره تشكيل و نگهداري 6 ماهه           94

جدول 11-4 نتيجه آزمون فرضيه سوم به روش تركيبي بر اساس دوره تشكيل و نگهداري 12 ماهه 95

جدول 12-4 نتيجه آزمون فرضيه سوم بر اساس دوره تشكيل و نگهداري 24 ماهه         95

جدول 13-4 نتيجه آزمون فرضيه چهارم بر اساس دوره تشكيل و نگهداري 6 ماهه         96

جدول 14-4 نتيجه آزمون فرضيه چهارم بر اساس دوره تشكيل و نگهداري 12 ماهه       97

جدول 15-4 نتيجه آزمون فرضيه چهارم به روش تركيبي بر اساس دوره تشكيل و نگهداري 24 ماهه           98

جدول 16-4 نتيجه آزمون فرضيه پنجم بر اساس دوره تشكيل و نگهداري 6 ماهه           99

جدول 17-4 نتيجه آزمون فرضيه پنجم بر اساس دوره تشكيل و نگهداري 12 ماهه         99

جدول 18-4 نتيجه آزمون فرضيه پنجم بر اساس دوره تشكيل و نگهداري 24 ماهه         100

جدول 19-4 نتيجه آزمون فرضيه ششم بر اساس دوره تشكيل و نگهداري 6 ماهه           101

جدول 20-4 نتيجه آزمون فرضيه ششم بر اساس دوره تشكيل و نگهداري 12 ماهه         102

جدول 21-4 نتيجه آزمون فرضيه ششم بر اساس دوره تشكيل و نگهداري 24 ماهه         102

جداول1-5 خلاصه يافته هاي تحقيق     107

 

فهرست شكلها:

شكل (1-2) سطوح متراكم كارايي بازار و اطلاعات مرتبط با هر يك            23

شكل (2-2) روابط ميان رشته اي و مالي رفتاري 30

شكل (3-2) تابع ارزش كانمن وتورسكي           33

شكل (4-2) اصول ماليه رفتاري         38

 

فهرست منابع فارسي و منابع انگليسي اين فايل در انتهاب آن موجود مي باشد.

 

عنوان: بررسي رابطه اندازه شركت ، نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهاي مومنتوم و معكوس در بازار سرمايه ايران

فرمت: word

تعداد صفحات: 170

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.