دانلود راهكارهاي ايجاد انگيزه

راهكارهاي ايجاد انگيزه




مقدمه

تاريخ همواره شاهد نبردها و مصيبت هايي بوده كه به دليل سركشي نفس بشر پديدآمده اند ديروز صداي شمشيرها و امروز غرش انواع سلاح هاي جنگي راكساني برپاكرده اند كه يا تعليم نديده اند يا تعليم آنها همراه با تهذيب نفس نبوده پس هيچ گاه نبايد نقش و جايگاه ارزشمند معلم را ناديده گرفت . معلم امانتي خطير و پرارزش را دراختيار دارد و بايد امانتدار باشد او چه درتربيت فرزندان در محيط خانه و چه رهبري سياسي- اجتماعي نقش مهمي دارد و بايد براي معلم شرايطي فراهم باشد تا به اين وظيفه مهم خود جامعه عمل بپوشاند و در قرآن كريم نيز به نقش ارزشمند معلمان اشاره شده است و نهج البلاغه بهاي معلم را با بهشت مقايسه كرده است . بهترين برنامه ها و غني ترين محتواي آموزشي بدون وجود مربياني كارآزموده و با انگيزه به ثمر نخواهد رسيد پس مي توان با افزايش انگيزه در فرد كارايي او را افزايش داد تا از اتلاف وقت و هدر رفتن نيروهاي بالقوه جلوگيري كرد امروزه رابطه انگيزه و كارآمد بودن كاركنان و بازده سازماني اهميت فراوان دارد .

در دهه هاي اخيربه اين مطلب تأكيد شده است كه آموزش و پرورش زيربناي توسعة اجتماعي ، اقتصادي ، سياسي و فرهنگي هرجامعه است . بررسي عوامل مؤثر در پيشرفت و ترقي جوامع نشان مي دهدكه همة اين كشورها ، آموزش و پرورش توانمند و كارآمدي داشته اند . نگاهي به تاريخ ملل نيز بيان كنندة اين واقعيت است كه دوران شكوفايي و درخشيدن آنها با رشد و پويايي نظام هاي آموزشي و پرورش آنان مقارن بوده است . از سوي ديگر امروزه تعليم و تربيت آدمي را از دشوارترين ، ظريف ترين و پرثمرترين كارهاي انسان مي دانند . آن را امري پر ارج و وقت گير توصيف مي كنند در اين ميان معلمان برترين نقش را به عهده دارند و نقطة آغاز هم تحول آموزشي و پرورشي به شمار مي روند همة كشورها به معلمان اثربخش و با انگيزه به عنوان يكي از اركان اصلي آموزش و پرورش نياز دارند تا بتوانند جوانان خود را درقالب سيستم تعليم وتربيت خود پرورش داده و براي آينده اي بهتر مجهزكنند .
تحولات سريع آموزشي به طورچشمگيري نياز به ظرفيت سازي گسترده ذهن معلمان و شناخت بيشتر پيچيدگي هاي تعليم وتربيت را آشكارمي سازد و ميل آنان را براي افزايش دانش حرفه اي خود برمي انگيزد .

درسالهاي اخير اهميت بررسي عوامل ايجادكنندة انگيزه در رفتار معلمان به منظور حل مشكلات آموزشي و تربيتي كشورها بيش ازگذشته مشهودگرديده است .
اكثرصاحبنظران،شناخت عوامل ايجادكنندة انگيزه درمعلمان راازعوامل مهم سازگاري معلم باشغل خودمي دانند و همچنين تأكيد دارندكه چنانچه معلم باانگيزة كافي درشغل خودحاضرشود،ميزان عملكردوكارايي اوافزايش مي يابد. و برطبق نظرمحقق دراين صورت ازروش هاي نوين آموزشي با انگيزة بيشتري استفاده مي كند .

نظام آموزش وپرورش ،گرچه داراي معلمان دلسوز زيادي است مع هذا تعليم و تربيت
مطلوبي ندارد . به عبارت ديگر شرايط و وضعيت حاضر، مؤيد ومحرك فعاليت حرفه اي معلمان نيست ، درنتيجه نظام آموزش وپرورش به طوركلي دستخوش نابساماني است كه پيامدآن كاستي هاي متعدد ازجمله افت تحصيلي به عنوان نمونة بارزآن مي باشد .تلاش براي اصلاح چنين وضعي بدون توجه به رشد حرفه اي معلمان وايجاد انگيزه جهت دستيابي و اجراي روشهاي نوين تدريس كاري عبث و بيهوده است زيرا معلمان بيش ازهر عامل ديگري درپيشرفت فعاليت هاي تربيتي تأثيردارد .

دردنياي پيچيده امروز هيچ كس بي نياز ازتعليم وتربيت نيست . امروز فعاليت درمدرسه و آموختن ، خود بخش عظيمي از زندگي انسانها شده است ، ديگرنمي توان باطرزتلقي گذشته به شاگرد و تربيت او نگريست از بركردن بدون فهم مطالب درسي ، دلهره و اضطراب ناشي از امتحان وسرزنش معلمان و والدين هميشه موجب نفرت وگريز ازكلاس درس ومحيط آموزشي مي شد .

درگذشته كه هدف هاي تعليم وتربيت منحصرا معطوف بود به انتقال تجارب و معلومات پيشينيان به نسل هاي نو ، فرآيند تدريس به شيوه معلم محوري اجرامي گرديد . اما با تحولاتي كه به تدريج درقرون وسطي به بعد ونگرش نسبت به كودكان صورت گرفت

ديدگاههاي مربيان نسبت به فرآيند آموزش دگرگون شد وانديشه هاي معلم محوري جاي خود را درتعليم و تربيت به كودك محوري داد . ابداي روش هاي نوين تدريس و به كارگيري آنها دركنار روش هاي سنتي ، استفادة ناگزير وگسترده از ابزارهاي آموزشي و علمي شدن شيوه هاي ارزشيابي مهمترين پي آمدهاي اين تحولات ، تغييراتي است كه در نظام هاي تعليم و تربيت درسطح جهاني ايجادگرديده است .

معلمين علاوه بر برخورداري از شخصيت برجسته ، مي بايد آگاهي و شناخت از اصول و روش هاي جديد تعليم و تربيت كسب نمايند تا دركارخود موفق و مؤيد باشند امروز ما نمي توانيم صرفا به اتكاي داشتن مدرك ديپلم و ليسانس يا بالاتر وارد كلاس شويم زيرا شناخت شاگردان وآگاهي از فرآيند تدريس نخستين نيازي است كه هرمعلم كارآمد بايد احساس كند .

روش هاي تدريس تا آنجا در امر آموزش اهميت داردكه گروهي از علماي تربيتي ، تسلط به روش هاي تدريس را مهمتر از دانش و اطلاعات علمي معلم دانسته اند . بنابراين لازم است كه ما درجهت پيشرفت و تعالي ، همگام با جهان امروز از آخرين دستاوردهاي نظام هاي پيشرفته تعليم و تربيت بهره گيريم .

 

فهرست مطالب

فصل اول                                
مقدمه                                   
بيان مسئله                                    
اهميت و ضرورت تحقيق                             
اهداف تحقيق                                    
سئوالات تحقيق                                
فرضيه هاي تحقيق                                
تعاريف عملياتي                                
فصل دوم : ادبيات و پيشينه تحقيق                    
تعاريف مفهومي انگيزه                            
انگيزه شناسي معلمان                                
ويژگي هاي معلمان با انگيزه                          
رابطه نيازه با انگيزه                                
انواع طبقه بندي انگيزه ها                            
انگيزه هاي اوليه و ثانويه                            
انگيزه هاي گرايشي و اجتنابي                            
انگيزه هاي فيزيكي ،اجتماعي، رواني                        
نظريه هاي انگيزش                                
نظريه هاي انگيزه و رفتار                            
نظريه كورت لوين                                
نظريه مزلو                                    
نظريه انتظار                                    
طبقه بندي معاصرازتئوري هاي انگيزش                   
تئوري هاي درون زاد و برون زاد                        
تئوري دو جنبه اي انسان                            
تئوري انگيزش موفقيت                            
تئوري نيازهاي زيستي تا تعلق و رشد                        
انگيزش در عمل                                
برخي راهكارهاي ايجاد انگيزه در معلمين                    
روشهاي نوين تدريس                               
تكنولوژي آموزشي و روشهاي جديد تدريس                    
استفاده از ابزار تكنولوژي جديد درامرآموزش وپرورش           
پيشينة تحقيق                                    
فصل سوم : روش اجراي تحقيق                       
جامعه آماري                               
حجم نمونه                                    
ابزار اندازه گيري                                
روايي و اعتبار ابزار اندازه گيري                        
روش جمع آوري اطلاعات
روش آماري
فصل چهارم : تجزيه و تحليل داده ها   
فصل پنجم : بحث و نتيجه گيري
يافته هاي تحقيق

پيشنهادات 
محدوديت ها 
ضمائم و منابع 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.